2013. október 14., hétfő

Comenius találkozó Dániában

FOTÓK

Szeptember 30-án, pénteken nem sokkal egy óra előtt, repülővel Dánia felé vettük az irányt, hogy részt vegyünk a Comenius-program újabb találkozóján, egy dán kisvárosban, Aars-ban.
Egyszeri átszállással érkeztünk meg, a Budapest-Koppenhága-Aalborg útvonalon. A reptérre értünk jött a vendéglátó Vesthimmerlands Gymnasium kisbusza, és vitt minket tovább a célállomásra, a 10.000 lakosú kisváros gimnáziumába. Fél nyolc körül érkezhettünk meg ide, ahol a vendéglátó családok tagjai már vártak minket, így az este további részében már az ő vendégszeretetüket élveztük. Az első napot összefoglalva volt sok izgalom, bőröndeltűnés, majd fáradtság.
Második nap várt ránk az igazi feladat. Egy prezentációban be kellett mutatnunk az országunkban működő ökogazdaságokat és a szélenergia felhasználását hazánkban. Mindenféle elfogultság nélkül állíthatom, hogy tisztesen helyt álltunk, feladatunkat jól végeztük.
A prezentációk végighallgatása után tartottak nekünk egy előadást a szélerőművekről, és ezután következtek csak az igazán mozgalmas programok. Megnéztük a többi diákkal közösen az iskolát, majd megismertük egy kicsit jobban magát a városkát, Aars-ot is. Visszamentünk a gimnáziumhoz, ahol közösen megebédeltünk, majd beszálltunk a sulibuszba, ami már menetkész volt. Elindultunk, hogy meglátogassunk egy ökotehenészetet. Láttunk itt legeltetést, gépi fejést, megkóstoltuk a kis gazdaság biotermékeit, sajtot, kakaót, vaníliás és kókuszos tejet, gyümölcsjoghurtot stb. Továbbindultunk egy bio sörgyárba, aThisted nevű városban található Thisted Bryghusba, ahol még sört is kóstolhattunk, majd megnéztük, hogyan is készül a biosör.
Megint útnak indultunk, és a késő délutáni órákban megérkeztünk egy fjordhoz, Limfjordhoz, ahol gyönyörködtünk egy kicsit a kikötő épületeiben, kisebb hídjaiban, a tengerben és a tengerpartot borító rengeteg kagylóban. Sokat fényképeztünk, majd egy Limfjordmuseet nevű múzeumba tértünk be. Itt meséltek nekünk a fjord kialakulásáról, történetéről, és legnagyobb meglepetésünkre elmondták, hogy itt fogjuk elkészíteni a vacsoránkat, és hogy mindehhez mit kell tennünk. Ötös csoportokra osztottak bennünket, és indult a munka. Volt, aki élő rákot vágott félbe, volt, aki halat tisztított, és olyan is akadt, aki a kagylót főzte. A kellemes hangulatú vacsora után a hazaúton mindenki kókadozott a buszban. Este a családunkkal megbeszéltük a nap történéseit, majd aludni tértünk, másnap újra kirándulni mentünk.

A következő napon, október 2-án végighallgattunk egy kiselőadást a szélenergia-termelésről az iskolában, és buszra szálltunk, hogy végre élőben is láthassunk egy szélerőgépet. Izgatottan vártuk a napot, hiszen ez volt az utolsó nap a dán partnereinkkel. Félórás buszozást követően megérkeztünk első állomásunkhoz, a szélerőműhöz. A szélerőmű természetesen üzemelt, így még a hangját is hallottuk, hogy mekkora erővel dolgozik ez a gép. Körülbelül fél órát töltöttünk el itt, és már indultunk is tovább busszal.
A második program ezen a napon a madárles volt. Elutaztunk egy természetvédelmi területre, ahol először közösen megebédeltünk. Ezután volt egy kis időnk arra, hogy távcsővel figyelhessük a távolban úszó gyönyörű hattyúkat. A szép látvány, a friss levegő, a hosszan elnyúló tenger mindenkit magával ragadott, és csak úgy kattogtak a fényképezőgépek. Kicsit még északabbra utaztunk, és itt teljes valójában megcsodálhattuk az Északi-tengert. A késő délutáni órákban hazaértünk, és 7-kor már találkoztunk, majd részt vettünk a búcsúesten, ahol gyertyafényes asztaloknál vacsoráztunk az iskolában. A svédasztalos terítés mindenkit lenyűgözött, több fajta étel közül lehetett válogatni. Ez az este igazán jól sikerült, mindenki sokat nevetett, jól éreztük magunkat.

Másnap korán reggel indultunk Koppenhágába. A búcsú nagyon nehezen ment, hiszen nagyon jó viszonyt alakítottunk ki a dán lányokkal. De megígértük egymásnak, hogy fogjuk tartani a kapcsolatot, és a jövőben még találkozni fogunk. A 3 órás vonatút után már Koppenhágában is voltunk, ahol szinte az egész nap a városnézéssel és vásárlással telt el. Koppenhága igazán gyönyörű, főleg a városközpont nyűgözött le minket. Sokat fényképeztünk, láttuk a híres Tivoli vidámparkot, a kis hableányt és sok nevezetességet. Másnap reggel korán indultunk is vissza a pályaudvarra, hogy 11 órakor hazarepüljünk. 13 órakor már Budapesten voltunk, és sok-sok élménnyel gazdagodva indultunk haza.