2014. május 26., hétfő

Utazás Montpellierbe 2014

Utazás Montpellierbe
2014

Közel 20 órás buszút végén megérkeztünk 17 hunfalvys, 8 berzeviczys és 30 fazekasos diákkal a dél-franciaországi Montpellierbe. Bár az út igen fárasztó volt, csüggedtségünk hamar nagy örömmé változott, amikor megláttuk a francia diáktársakat és kedves tanáraikat. Ők persze kipihentek voltak, hiszen kéthetes tavaszi szünet volt mögöttük, amit sokan Spanyolországban vagy más tengerparti országban töltöttek. Hétfő reggel, miután az igazgató úr kedves szavakkal és finom francia reggelivel köszöntött bennünket, meglátogattuk az iskolát. Érdekes volt látni, hogy minden tantárgyat külön épületben tanítanak. A menzai bőséges és igen gazdag ebéd után Montpellier óvárosát jártuk be idegenvezető segítségével. A Földközi-tenger partjának közelében, a Languedoc dombvidékre épült város jelentős gazdasági és tudományos központ, több mint hat évszázados orvostudományi egyeteme világhírű.

Kedden buszunkkal Nimes városába indultunk. Idegenvezetővel bejártuk a várost és megcsodáltuk a régi római amfiteátrumot is. Az épület belsejében a lépcsőzetes nézőtér 34 lépcsősorán 24000 néző számára van hely. A küzdőteret nem vette körül magasabb védfal, vagyis minden bizonnyal itt inkább csak gladiátorok küzdöttek egymással, valamint kocsihajtó versenyeket is rendeztek.

Szerdán délelőtt ellátogattunk a Fabre Múzeumba, ahol 15. és 18. századi festményeket és egyéb műalkotásokat tekintettünk meg. Kiállítva láttuk még Pierre Soulage, a régió legjelentősebb művészének monumentális alkotásait is. A csütörtöki napot a leírhatatlan szépségű Aigues Mortesben (ejtsd: Eg Mort) töltöttük. Középkori falak veszik körbe a várost, mely gyönyörű főterével káprázatos látványt nyújt a falakról. 40 perc alatt jártuk körbe a várost a bástyafalon sétálva. Délután indultunk a Földközi-tenger partjára Le Grau du Roi-ba, ahol miután kigyönyörködtük magunkat a tenger élővilágában a Seaquariumban, kis időt eltöltöttünk a tenger partján is. Hatalmas erősséggel fújt a Mistral szél, de mi nem bántuk, mert a látvány mindenért kárpótolt. Pénteken a festői szépségű Sétebe (ejtsd: szét) kirándultunk buszunkkal. Francia idegenvezetőink bevittek minket a sokáig tiltott területnek számító halásznegyedbe is. Érthető, hogy a halászok nem örülnek túlzottan a turistának, hiszen ez a terület igen gazdag osztrigában, angolnában és az igazi csemege aranymakrahalban vagy más nevén dorádóban. Mi igyekeztünk csendben haladni és elmerülni a hálófajták rejtelmeiben, melyekről vezetőink hosszasan magyaráztak. Délben felsétáltunk a Mont Saint Clair-re, ahonnan lélegzetelállító szépségű táj rajzolódott elénk: a kéklő sós vízű tó és távolban a fehérlő osztrigatelepek. A délutánt a Modern Művészetek Múzeumában töltöttük, ahol a legnépszerűbb spanyol és katalán művészek munkáit néztük meg. A szombati napot ki-ki a saját fogadó családjával töltötte, a kísérő tanárok a fogadó tanárokkal pedig a tenger partján piknikeztek francia módra. A piknikből nem hiányozhatott a vörösbor, tapenád, azaz darált olajbogyó krém friss bagettben fürtös paradicsommal, ötféle sajt és gyümölcs. A végére még egy epertorta is előkerült.

Szombat este hagytuk magunk mögött Montpelliert és egy kicsit a szívünket is.

A felejthetetlen élményért és csodálatos vendéglátásért köszönet illeti a francia tanárokat: a két Nathaliet, Raphaelt, Sophiet és Opheliet valamint a fogadó diákokat.