Az Iskolai élő könyvtár (http://www.facebook.com/IskolaiEloKonyvtar)
program 2012. november 7-én, 14-én és 21-én valósult meg a 11. F és 12. E
osztály számára.
Novemberben a Nyitott
Könyv Egyesület tartott iskolánkban előadást. A diákok megismerhették a
különböző kisebbségi csoportok elleni előítéleteket és diszkriminációt. Ezen
kisebbségek tagjai, az élő „könyvek” meséltek életükről, mindennapjaikról, mi
pedig lelkesen hallgattuk őket.
Először az osztályfőnöki
óra keretein belül látogatott meg minket két hölgy, akik bevezető órát
tartottak. Megbeszéltük, hogy mi a különbség előítélet, diszkrimináció, elítélés
között; majd csoportokba szerveződve kérdéseket kellett megfogalmaznunk a
különböző előítélettel sújtott embercsoportok kapcsán. A csoportok sokszínűek
voltak: tagjaikat származás, testi adottságok, eltérő nézetek, betegség vagy
egy, a múltban történt rossz időszak miatt ítélik el az emberek.
A következő osztályfőnöki
órán meglátogattak minket a „könyvek”. Mindegyikünk három-három könyvvel tudott
beszélgetni, és maga választhatta meg, hogy melyikkel. Egy könyvre húsz perc
jutott, amit elég kevés volt; az idő gyorsan telt, mi viszont még beszélgettünk
volna. A hangulat nem volt feszült, bármilyen kérdést feltehettünk,
természetesen tisztelettudóan. A „könyvek” tényleg válaszoltak minden
kérdésünkre, és nem láttunk köztük olyan arcot, aki keservesen mesél, habár ami
vele történt, több volt, mint keserves. Elképesztő dolgokat meséltek, amiről mi
és – véleményem szerint - még sokan mások sem tudnak. Egyenlő elbánás helyett
sokakat szinte nyomorba taszítottak, egyes embertársuk pedig emberszámba sem
veszi őket. Az érdeklődést hullámokban váltotta fel a meglepődés, sajnálat
érzése. A beszélgetések után egy lapot kellett névtelenül kitöltenünk, amire a
véleményünket írtuk rá, és ezzel kapcsolatos kérdéseket válaszoltunk meg.
Ezek után volt egy
utolsó, levezető óra, ahol újra csoportba szerveződve plakátokat kellett
készítenünk. Hárman-négyen voltunk egy csoportban, a plakátra írhattunk vagy
rajzolhattunk. Volt négy meghatározott kérdés, amire válaszolnunk kellett, ezután
a válaszokat egy plakáton jelenítettük meg. Az osztály elé kellett kiállni a
csoportoknak, valamint elmesélni egymásnak a tapasztaltakat, a történeteket,
így arról is megtudhattunk valamit, akivel nem tudtunk beszélgetni.
Mindenkinek nagyon tetszett
ez az érdekes, interaktív óra, ami nagyon tanulságos volt a számunkra.
Látókörünk kitágult, már más szemmel járjuk a világot, mint előtte.
Kincsverő Krisztina (12.
E)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése