2013. június 12., szerda

Drámavizsgák


2013. május, június

Az idei első drámavizsgára 2013. május 14-én került sor. Egy klasszikus művel, Shakespeare Vízkeresztjével kezdődtek el a diákszínházi előadások a Hunfalvyban.
A reneszánsz darab friss nyelvi leleményekkel felújított változata Nádasdy Ádám fordításában Vízkereszt, vagy bánom is én címmel, a szereplők számára megkönnyítette a mű feldolgozását, a nézők pedig jobban megértették Shakespeare humorát.

A 9. A osztályban kevés a fiú (mindössze 6), és sok a lány (24), ezért, hogy mindenki megszólalhasson a színpadon, a szerepeket át kellett alakítani, helyenként új szereplők "beiktatására " is sor került. A lányok a főbb szerepekben többszörös szereposztásban játszottak.(A projekt nem titkolt célja, hogy minden diák lehetőséget kapjon a színpadi játékra.) A Vízkereszt, bár könnyed, vidám, éppen a humor megjelenítése miatt okozott nehézségeket a szereplőknek. Az osztály felkészítő tanára Géczyné Megyeri Marianna tanárnő volt.

Május 29-én a 9. B Goldoni A hazug c. művét vitte színre. A könnyednek tűnő mű főszereplője, Leilo, manipulálja egész környezetét, képtelen belenyugodni lelepleződésébe, s végül már szinte maga sem tudja, mit is szeretne elérni, ki is ő valójában. A főbb szerepeket itt is többen játszották, valamennyien képesek voltak lekötni a nézők figyelmét.

Sterck Laura (9. B) így ír az előadásra való felkészülésről: "Számomra nagy élmény volt minden perce, még akkor is, ha néha feszült volt a légkör. Kifejezetten érdekes volt azt figyelni, hogy amatőr „színészekből”, vagy esetleg már gyakorlottabb szerepjátszókból, miképpen és mennyit lehet kihozni. Felemelő volt látni a kész előadást, szerintem az osztály - magához képest - fegyelmezett, és precíz produkciót állított színpadra. Megtanultuk belőle, hogy egy ilyen dolgot nem lehet egyénileg profivá tenni, hanem csapatmunkára, együttműködésre és egymásra való odafigyelésre van szükség." Az osztályt Dömösiné Dankó Judit tanárnő készítette fel.

Május 31-én a 10. E osztály Molière legismertebb darabjainak egyikét, a Tartuffe-öt mutatta be. A mű évszázadok óta tart görbe tükröt a hazug, képmutató törtetők elé, aktualitását ma sem veszítette el.
A 10. E előadása érzékenyen ragadta meg a mű sajátosságait. Mindenki kivette részét a projektmunkából, amelynek vezetője Sárhídi Éva tanárnő volt.

Június 4-én a 10. F osztály Todd Strasser A hullám c. regényének színpadi adaptációját mutatta be, amelyhez a diákok felhasználták Dennis Gansel filmjét és a Bárka Színház előadását. Projektjük különlegessége, hogy a darab szövegét is nekik kellett "előállítaniuk". Az egész osztályt megmozgató lendületes produkció jogos sikert aratott. Ezt a csapatot Dömösiné Dankó Judit tanárnő készítette fel.

Június 7-én két kortárs magyar szerző - Győrei Zsolt és Schlachtovszky Csaba - darabját, A Danaidákat adta elő a 10. A osztály. A mítosz alaptörténete megmaradt, Danaosz király ötven lányával elmenekül a kérők elől, mert elutasítják a kényszerházasságot. Az ősi történet a jelenkor számára is tartogat átgondolandó kérdéseket szülő - gyermek, nő - férfi kapcsolatáról, a szerelem problémájáról.
A négy felvonás négyféle megközelítést tartogatott a nézőknek a klasszikus görög értékek, a plázavilág, a hajléktalanok sorsa és a talkshow  zavaros médiaügyködése felől közelítve meg a mű alapkérdéseit. Géczyné Megyer Marianna tanárnő volt az osztály felkészítője.

Június 11-én került sor az utolsó előadásra, Rejtő Jenő Vesztegzár a Grand Hotelben c. művének dramatizált változatát adta elő a 10. D osztály. A színpadi tér ezúttal magába foglalta a terem egy részét is, ez volt a szálloda hallja, a színpad pedig a hotelszobát jelenítette meg. A szereplők hamar "belakták" a számukra kijelölt helyet. Ismét kiderült, hogy a "könnyű műfaj" elég nehéz, hiszen a pörgő poénok gyors reakciókra késztették a szereplőket és a közönséget is. Nem lassíthattak egy pillanatra sem. Az osztályt a drámavizsgára Galgóczy Gábor tanár úr készítette fel.

Az előadások mindegyike nagyon sok tanórai és tanórán kívüli tevékenységet igényelt tanároktól és diákoktól egyaránt. Minden osztály kétszer adta elő a maga színpadi művét, délelőtt diáktársaik, tanáraik és a vezetőség láthatta munkájuk eredményét, délután a szülők, rokonok, barátok tekinthették meg az elkészült előadást. Mind a felkészítő tanárokat, mind a diákokat dicséret illeti a színvonalas teljesítményért.
K.P.E.

Nincsenek megjegyzések: