2014. január 29., szerda

Beszámoló az EU-óráról



Rengeteg adat, számok, ábrák, információk, grafikonok, kvíz, kérdések és válaszok, magyarázatok. Mindezek az Európai Unióhoz kapcsolódva. Na de ne ugorjunk annyira előre.



2014.01.22-én az osztályunknak lehetősége nyílt részt venni egy EU-ról szóló előadáson a Millenáris Parkban. Miután megérkeztünk, csapatokban rendeződve kíváncsian vártuk, hogy mi lesz a program. Első feladatunk bizonyult a legkönnyebbnek: figyelni az előadóra és memorizálni azt a sok-sok elhangzó információt. Egyes dolgokról már korábban is hallottunk, másokról pedig csak most szereztünk részletesebb ismereteket.

Megismerkedhettünk alaposan az EU jelképeivel. Az egyik meglepetést a zászló okozta. Ki gondolta volna, hogy a csillagok és a tagállamok száma között egyáltalán nincs összefüggés és a kör az egységet jelképezi? 1985-től az Európai Unió himnuszává Ludwig van Beethoven Örömódáját választották. Európa napját május 9-én ünnepeljük, amit az Robert Schuman nyilatkozatához (1950) kapcsolhatunk, ugyanis a mai EU kialakulásának kezdetét a Schumann-javaslattól számítjuk. 

A 2000-óta használt EU jelmondat, szintén fontos jelkép: „Egyesülve a sokféleségben”. A mondat, amit az Európai Unió összes hivatalos nyelvére lefordítottak, a béke és egység megteremtése mellett a sokféle kultúrát és hagyományt is szimbolizálja. Nem szabad kifelejtenünk a sok országban már hivatalos pénznemet, az eurót sem. Az EU egységes fizetőeszköze óriási segítség például az uniós tagállamokon belüli vásárlásban, kereskedésben.

Végül sor került egy vetélkedőre is, ahol a csapatok összemérhették tudásukat. Az első fordulóban az országra jellemző adatokból és megállapításokból kellett minél hamarabb kitalálni, hogy vajon melyik tagállamról lehet szó. A bátrabb csapatok merészen karikázgattak és irkáltak, ameddig a bizonytalanabbak többször is átgondolták a lehetőségeket. Volt szó híres pezsgőkről, a II. világháború kirobbanási helyéről, Alpokról, magyar lakta területekről, zászló színekről és különböző kultúrákról. A második fordulóban csak a lehetséges válaszok közül kellett kiválasztani a helyeset, ami több csapatnak is jobban sikerült. Végezetül az utolsó körben újabb feladatlapot kaptak a csapatok. Ennél a résznél a feladatok az Európai Unió történetére és működésére vonatkoztak. Itt kiderült, ki mennyi mindent jegyzett meg az előadás során.


Összességében sok mindent megtudhattunk a minket, az életünket nagy részben befolyásoló szervezetről, az Európai Unióról. Nem is gondoltuk, hogy ilyen nagy és nemzetközi közösség részei vagyunk. Bár nem mindig érezzük kézzelfoghatónak, mégiscsak büszkeséggel tölthet el minket, hogy a mi zászlónk is ott lobog a többi közt.

Molnár Tímea (11.E)

Nincsenek megjegyzések: