2013. március 14-én iskolánk a Petőfi Irodalmi Múzeumban
tartotta az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából szervezett ünnepségét. A
több mint 600 tanulót megmozgató interaktív program több részből állt. Sajnos
az elsőt, a belvárosi sétát, amely többek közt a Nemzeti Múzeumot és azt a
házat is érintette volna, amelyben Petőfi lakott - a zord időjárási viszonyok
miatt - csak részben sikerült teljesíteni.
A PIM épületében hamar oldódott a "fagyos"
hangulat, az egyes osztályok 4 különböző múzeumpedagógiai programban vehettek
részt: Varró Dani költői játéka nyomán angolra fordított, majd
"visszafordított" verseket kellett a diákoknak összepárosítani az
eredetivel, ezután keresztrejtvényt fejtettek, amelynek megoldásához az adott
terem padlóján, falain, számítógépeinek képernyőjén rejtettek el fogódzókat a
játék irányítói. A megoldás Petőfi válasza volt a "Ki vagyok én?"
kérdésre. Ha ezzel is végeztek, következhetett az eredeti lúdtoll kipróbálása,
amely nem volt egyszerű feladat a modern eszközökhöz szokott diákoknak.
Évfolyamonként körülbelül két órát tölthettek a múzeumban az
osztályok, a záró esemény egy nagyjából 20 perces előadás volt, amely a
korabeli Pilvaxot jelenítette meg a forradalom reggelén '48 legfontosabb
szereplőivel, Petőfivel, Jókaival, Vasvárival. A márciusi ifjakat addig követte
nyomon a jelenet, amíg a forradalom első aktusáról, a 12 pont és a Nemzeti dal
kinyomtatásáról nem döntöttek, s a cenzúra eltörlését követelve Landerer és
Heckenast nyomdájába el nem indultak. Évfolyamonként (a végzős évfolyamot
kivéve) egy-egy osztály tanulta meg a szerepeket, amelyeket a PIM dísztermében
korabeli ruhákban adtak elő. A 12. F, 11. F, 9 B és 9.F osztály tanulói nagy
tetszést arattak. A program öt szervezője Unger Zsolt tanár úr, Dömösiné Dankó
Judit, Géczy Judit, Kőnigné Pénzes Edit és Szabóné Peregi Zsuzsanna tanárnők
voltak.
Az alábbiakban néhány tanuló véleményét olvashatjuk:
"Szerintem
összességében nagyon jó volt, nem az az átlagos múzeumi látogatás, hogy
elmegyünk, kapunk egy vezetőt, aki végigvezet minket, megmutatja a képeket,
tárgyakat, elmeséli, hogy mi történt, mi meg unatkozva hallgatjuk és
bólogatunk. Ez volt az eddigi legjobb, legszórakoztatóbb múzeumi látogatás, amit
átéltem." (Bán Enikő, 10. B)
"...érdekes
látogatás volt, be kell vallanom, hogy pozitívan csalódtam. Talán az volt benne
a megszokottól eltérő, hogy aktív részesei lehettünk a történéseknek. Nekem
tetszett, remélem, jövőre is hasonlóan érdekes programot talál ki az iskola a
megemlékezés alkalmából." (Nagy Viktória, 10. B)
"Befejezésül
mindenki kapott egy pozsonyi kiflit, hogy megkóstoljuk, milyet ettek annak
idején Petőfiék. Az egész kiállítást nagyon élvezhetővé tette, hogy nem
"simán" megnéztük, hanem az aktív programokkal könnyebben meg is
tudtuk érteni a mondanivalóját. Véleményem szerint mindenki sok új
tapasztalattal és ismerettel gazdagodott a feladatok megoldása során."
(Gubis Rebeka, 10. B)
K.P.E.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése