2012. október 11., csütörtök

Hunfalvysok Strasbourgban

Mikor meghallottuk az évnyitón, hogy lehetőséget kapunk arra, hogy hazánkat képviseljük az európai parlamentbe mindannyian kiugrottunk a bőrünkből. Összesen 24 fiatalt választottak ki iskolánkból 16-18 év között. Bár kevés időnk volt a felkészülésre, 1 hónap alatt mind a hat megadott témát elsajátíthattunk.

Október 1-én este neki is veselkedtünk a hosszú utazásnak. Körülbelül 16 órás út után megérkeztünk egy francia kisvárosba, Colmarba, ahol megszálltunk. Miután elfoglaltuk a szállást bementünk a városközpontba, amely nagyon hangulatosnak bizonyult a hagyományőrző házak és csodálatos templomok hatására.

Másnap korán reggel, még időben elindultunk, hogy megnézhessük a környező városok nevezetességeit. Először egy tökéletes állapotban lévő középkori várat tekintettünk meg. Az ott töltött két órát a vár körbe járásával, és a táj megcsodálásával töltöttük. Ezután végre elérkeztünk eredeti úti célunkhoz Strasbourgba, ahol közösen körbe hajóztuk a belvárost, és a hajóról meg is tekinthettük az utazás fő célját, az európai parlamentet. Ekkor még csak kívülről láthattuk, de így is csodálatos látványt nyújtott. A hajókirándulás elképesztő volt, mert a hajót egy-két helyen liftszerűen felemelték a tovább haladás érdekében, amihez még nem volt szerencsénk. Továbbá közösen megtekinthettük Strasbourg leghíresebb nevezetességét, a katedrálist. Lélegzetelállító élményben volt részünk, amikor a katedrális tornyából beláttuk az egész várost.

Elérkezett a várva várt nap, ünnepélyesen felöltözve a többi európai uniós országgal egyetemben megérkeztünk a parlament épületéhez. A biztonsági ellenőrzések után a többi diákkal együtt közösen megreggeliztünk. Utána átvezettek bennünket az ülésterembe, ahol először az Európai Unió működéséről hallhattunk rövid összefoglalót, amire a diákok szabadon kérdéseket tehettek fel, ezekre pedig bőségesen kielégítő választ kaphattak. Fordítógépek segítségével több nyelven is követni tudtuk az előadást. Ezután a tagállamokból néhányan röviden bemutatták az iskolájukat, ahonnan érkeztek. Majd hihetetlen több fogásos lakomában volt részünk, amit az étkezőben fogyaszthattunk el. Miután végeztünk az ebéddel, egy kiváló játékban vehettünk részt (euro game), aminek a lényege az volt, hogy négy különböző nemzetiségű fiatal megoldjon egy tesztsort, ami 21 különböző nyelvű kérdésekből tevődött össze. Nagyon élveztük ezt a játékot, mert a játék közben meg kellett ismerkedni a többi ország képviselőivel, hogy a kérdésekre megfelelő válaszokat tudjunk beírni. A tesztsor leadása után szimbólumok (minden szimbólum egy fontos témát jelölt.) szerint szólítottak minket. A csoportok külön kisebb tárgyalótermekbe vonultak, ahol sor került a témák megvitatására. Minden témában arra törekedtünk, hogy a felvetett ötletekből egy közös álláspontra jussunk. Ez többé-kevésbé sikerült, mert kevés idő állt rendelkezésünkre, ezért volt olyan terület, amit kevésbé alaposan tudtunk megvitatni. Az idő lejárta után, visszavezettek minket az ülésterembe, ahol a hat téma szóvivői prezentálták a téma közösen elfogadott állásfoglalását. A prezentációk után tíz perc állt rendelkezésre, hogy szabadon véleményt lehessen nyilvánítani, illetve az el nem hangzott ötleteket megosztani. A szóvivők reagáltak minden egyes felszólalásra. Rengeteg jó gondolat, ötlet elhangzott, ami a jövőben hasznos lehet az Európai Unió számára. A nap úgy zárult, hogy az "euro game" döntősei egy utolsó kvízjátékban megmérettették magukat.

Rendkívül jól éreztük magunkat a nap folyamán, sok értékes tapasztalattal gazdagodtunk, és lehetőségünk nyílt arra, hogy különböző szemléletű fiatalokkal eltölthessünk egy egész napot, miközben megismerhettük az általuk képviselt országnak az értékrendjét.

Az utolsó éjszakát Strasbourg belvárosában töltöttük, habár kicsit fáradtan, de minden percét kiélvezve.

Azt hiszem, az egész csoport nevében mondhatom, hogy majd egy csodálatos hetet tölthettünk Franciaország egyik legszebb területén. Rengeteget tanulhattunk az utazás során, és ezen felül mindkét tanult nyelvünk gyakorlására sort keríthettünk (angol, francia). Reméljük, hogy az általunk megszavazott ötletekből a közeljövőben néhánynak a megvalósítását is tapasztalhatjuk.