2012. június 26., kedd

Szentivánéji álom – a 10. D előadásában


2012. június 14.
Ahogyan a felkészítő tanár látta

Shakespeare műveinek megértése, fordulatos történeteinek, költői nyelvének befogadása nemcsak az irodalomszeretők és a műértők kiváltsága. Ha a Mester nem próbál meg a nézők széles rétegeihez szólni, nem is számíthatott volna arra, hogy alkotásai, színészi és színházszervezői tevékenysége eltartja a XVI-XVII. századi Londonban. Nem létezett még a tömegkultúra –elitkultúra ellentéte. Shakespeare szórakoztatni akart, és megtalálta a nézők szívéhez vezető utat.




A 10. D vizsgadarabja, a Szentivánéji álom, bár vígjáték, látszatra tündérmese, mégsem tartozik a könnyen értelmezhető alkotások közé. A cselekmény három különböző szálon folyik, hol egymástól függetlenül, hol egymással összekapcsolódva. Sok bonyodalom után végül a kézművesek előadhatják bohókás tragédiájukat, mindenki megtalálja a párját, Oberon és Titánia kibékülnek, a közönség pedig elégedetten térhet haza, hiszen helyre állt a világ rendje – legalábbis a színpadon.

Nádasdy Ádám modern fordítása sokat segített abban, hogy a diákok hamar megértsék a darab lényegét, és boldoguljanak a szövegtanulással. Komoly gondot okozott a beszédtechnika. Az utolsó próbákon már jobban tudtak figyelni a megfelelő artikulációra, beszédtempóra, hangerőre, azonban a bemutatón az izgalom újra visszavetette néhányuk teljesítményét. Azt is belátták, hogy nem feltétlenül a szerep hosszúsága okozza a legnagyobb problémát, sokkal nagyobb kihívást jelenthet egy-egy karakter megformálása során a megfelelő arcjáték és mozdulat kivitelezése. 

Az osztály együttműködési készsége sokat fejlődött a projektmunka során. Mindez az osztályfőnök - Szabó Eszter – hathatós segítsége nélkül elképzelhetetlen lett volna. A zenei aláfestés, díszletek, jelmezek, plakátok, meghívók megtervezése és kivitelezése éppúgy hozzátartozott a feladathoz, mint maga a játék. A zenét, Pukk – előre felvett – „hasbeszélő” részét pontosan kellett elindítani és megállítani ahhoz, hogy ne akadjanak el egy-egy résznél a szereplők.

Örömmel gondolok vissza erre a néhány hónapra, jó volt látni, ahogyan megküzdöttek a feladattal, segíteni abban, hogy kétségeiket, holtpontjaikat legyőzzék. Sokszor betegen is bejöttek, hogy ne hagyják cserben a többieket, s ez az előadás napján is így történt. Büszke vagyok rájuk, és remélem, az itt szerzett tapasztalataikat más területen is tudják majd hasznosítani.

Kőnigné Pénzes Edit

Nincsenek megjegyzések: